Ať jsi začátečník nebo zkušenější jezdec, dbej o své zdraví a bezpečnost, kterou můžeš ovlivnit bezpečnostními prvky, prevencí, chováním a stylem tvojí jízdy. Nezapomeň, že jízda na koloběžce podléhá dopravním předpisům stejně jako jízda na kole.
Vybírej raději značku a kvalitu. Šetřit na akčních modelech s neznámým původem z nákupních center se nemusí vyplatit.
Povinnou výbavou každého jezdce by měla být vždy cyklistická přilba. U dětí neuděláš chybu, pokud je vybavíš i chrániči kolen a loktů třeba z in-line bruslí.
Mezi helmami je velký výběr. Není nutný freestyle model, stačí běžná cyklistická přilba
Jízdu na koloběžce nepodceňuj. Při sjezdech můžeš snadno překročit rychlost 50 km/h, vždy se proto plně věnuj řízení.
Zejména po seřizování výšky řídítek, nebo složení skládací koloběžky nezapomeň pečlivě zkontrolovat, jestli jsi všechny šrouby pořádně utáhl. Určitě nechceš, aby se ti řídítka při zatáčení volně protočila v rukou, nebo koloběžka složila pod nohami na patníku. Pokud koloběžku často převážíš rozloženou, zkontroluj také pevné uchycení kol.
Výběr barvy koloběžky záleží na tvém vkusu, svítivější barva bude v provozu lépe vidět. Černou koloběžku můžeš doplnit reflexními nálepkami.
Některé pláště jsou už z výroby opatřeny reflexními proužky či jinými reflexními prvky.
Při horší viditelnosti nezapomeň na osvětlení. S předním světlem není problém, na řidítka snadno uchytíš cyklistické světlo. Na cestu si navíc můžeš přisvítit i čelovkou na helmě.
Horší je to se zadním světlem. Běžné cyklistické světlo si na zadní vidlici zboku brzy ukopneš. Montáž na blatník (pokud jej máš) vyžaduje kutilství. Někteří výrobci ale nabízí vlastní adaptéry pro uchycení svítilny na vidlici. Pokud blatník ještě nemáš, zhlédni přehlednou tabulku, zjisti, který blatník pasuje na tvoji koloběžku a jdi do něj.
Nejbezpečnější je montáž na obě strany kola, protože světlo je v jistém úhlu zastíněno pneumatikou. Vhodné je umístění blikačky na batoh, ledvinku, či jinou část oblečení. Výše umístěné světlo je lépe vidět, světlo příliš nízko mohou ostatní snadno přehlédnout.
Pláště se na koloběžce příliš neopotřebovávají, přesto je kontroluj. Před jízdou se ujisti, zda jsou pneumatiky řádně nahuštěné. Předepsaný tlak je uveden na plášti. Poškozené pláště ihned vyměň.
Pro bezpečnost jsou zásadní brzdy v dobrém stavu. Péče o ně se liší dle typu. U nášlapných brzd sleduj opotřebení brzděného kolečka. Je-li sjeté, raději jej vyměň.
Kontrolu vyžadují i čelisťové brzdy (véčka), u kterých se opotřebovávají brzdové špalíky. Mírně sjeté špalky poznáš, že chybí síla v přítlaku a brzdy nemají takový účinek. Mírné opotřebení lze kompenzovat pomocí seřizovacího šroubu na brzdové páčce.
Jakmile u špalků sjedeš výstupky do jedné roviny, vyměň je za nové. Dbej na to, aby špalíky dosedaly maximální plochou na ráfek, ale nesmí se dotýkat pláště – mohl bys jej „propálit“.
Kotoučové brzdy najdeš hlavně na sjezdových modelech a speciálech. Jejich opotřebení na koloběžkách není výrazné. Důležité je udržovat je v čistotě a neznečistit je mastnotou. Seřízení však vyžaduje nejlépe odbornou péči, kterou ti běžně poskytnou v cykloservisech.
Technika brzdění z kopce je zejména u nováčků velmi důležitá. Než to pustíš dolů, pořádně si kolobku osahej. Vyzkoušej brzdění na rovině a postupně ve vyšších rychlostech. Vyzkoušej si změny postojů a umístění těžiště při brzdění. Nikdy nezkoušej v rychlosti v běžném relaxovaném postoji rychle zabrzdit. Téměř jistě by následoval výstup přes řídítka hlavou napřed.
Při brzdění z kopce drží obě ruce pevně řídítka, prsty na brzdách. Ruce jsou skoro natažené, stojná noha pevně na stupátku, druhá opřená o stupátko. Mírným pokrčením v kolenou přenes těžiště níž a nad osu zadního kola – zvýšíš tak účinek brzd a nepůjdeš přes řídítka. Brzdi oběma brzdami zároveň, snížíš možnost smyku.
V provozu musíš signalizovat změnu směru jízdy. Držet se jednou rukou je zpočátku nebezpečné. Proto si techniku natrénuj nejprve třeba na parkovišti. Nauč se držet rovnováhu, zpevnit celé tělo a jistě stát na stupátku.
Lahev na nápoje je vítaným zdrojem osvěžení. Pití za jízdy je ale riskantní, raději si na občerstvení vždy zastav, je to bezpečnější. Po ruce vše budeš mít, když si láhev na pití strčíš do držáku na pití.
Na cyklostezku a do provozu se zvonek hodí. Chodce i pomalejší jezdce na sebe můžeš upozornit a předejít kolizi.
Hodně koloběžek je bez blatníků, ty můžeš pořídit jako příslušenství. Ideální je na koloběžku vyrazit za hezkého počasí, kdy blatníky nepotřebuješ. Na suchu mohou chránit i před prachem a pískem od pneumatik s výraznějším vzorkem. Za mokra koloběh není takový požitek a kola mohou víc klouzat. Pokud si však chceš užít čerstvý vzduch po dešti, koukni se na nabídku blatníků na koloběžky.
Užitečným doplňkem jsou brašny, do kterých i na krátkou vyjížďku schováš drobnosti a další zavazadlo nepotřebuješ. Na delších cestách pojmou nářadí, náhradní duši atd. Často mají švy s reflexním lemem, které zlepšují tvoji viditelnost. Vybírej brašny na rám, řídítka i představec.
Jezdit můžeš v čem chceš. Záleží, co je účelem jízdy a důležité je, aby ses cítil pohodlně.
Pro sportovní jízdu jsou ideální elastické kalhoty. Dobře se přizpůsobí tělu, pruží a neomezují v pohybu. Cyklistické kalhoty s vložkou nedoporučujeme, na koloběžce vložka překáží.
Nahoru jsou vhodná funkční trička s dlouhým nebo krátkým rukávem. Jako další vrstvu dej třeba sportovní mikinu. Proti přeháňkám se hodí větrovka nebo tenká bunda.
Praktické jsou cyklistické rukavice. S gelovou vystýlkou ulevíš dlaním, ochrání tě před počasím a mohou zmírnit následky případného pádu.
Obuv je nejlepší jakákoli sportovní, ideálně běžecké boty.