Přesednout z horského kola na gravel není žádná sranda. Jak se s tím Patrik Bejček porval?
Česká značka
4EVER pro letošní rok nasadila do svého katalogu
gravelové kolo a zařadila se tak mezi výrobce, kteří tento typ kol nabízejí. Když jsem dostal možnost otestovat tohoto gravela, byl jsem nadšen, ale
zároveň jsem se trošku bál. Proč? Protože jsem člověk, který od malička jezdí na horském kole, takže ve mně užší pláště vzbuzovali trošku paniku. Ta byla ale zbytečná. Po pár kilometrech jsme si krásně sedli a
užili si spoustu zábavy a několik stovek kilometrů.
Pojďme se nejdříve podívat na výbavu:
- Rám: ALUMINIUM SUPERLITE IRC
- Rok: 2020
- Počet rychlostí: 2x11
- Vidlice: CARBON DURABLE 12mm
- Přehazovačka: SHIMANO 105 RD-R7000 11SPD
- Kliky: SHIMANO 105 FC-R7000 11SPD 50/34t
- Brzdy: SHIMANO 105 BR-R7070
- Pláště: SCHWALBE X-ONE ALLROUND 33-622
- Řazení: SHIMANO 105 ST-R7025 2×11SPD
- Kazeta: SHIMANO CS-HG70011 11SPD 11-34T
- Ráfky: MACH1 820 Disc
- Představec: FSA RACE 31,8mm
- Řídítka: FSA RACE BAR VERO COMPACT
- Sedlo: SELLE ITALIA x1
- Sedlovka: FSA GOSSAMER 27,2mm
- Hmotnost: 9,8 kg
- Přesmykač: Shimano 105 FD-R7000
- Řetěz: SHIMANO CN-HG60011 11SPD
- Pedály: UNION SP-600
- Přední náboj: SHIMANO HB-RS470 E-THRU 12mm
- Zadní náboj: SHIMANO FH-RS470 E-THRU 12mm
- Středové složení: Integrated
- Brzdové páky: SHIMANO 105 ST-R7025
- Materiál: Hliník
Nadupaná cyklokrosová speciálka
Gromvel je nabízen ve třech variantách, kde
každá nabízí jiný typ výbavy (výše zmíněná výbava je pro testovaný Gromvel 2). Nejvyšší je Gromvel 1 a nejnižší Gromvel 3. Já jsem měl tu možnost
testovat Gromvel 2. Tento model je osazen karbonovou vidlicí, která mě opravdu překvapila. Velice kvalitně totiž
tlumí nerovnosti a
pohlcuje otřesy. Samozřejmě, že když najedete do větší díry nebo pojedete po cestě, kde jsou větší kameny, tak drncat bude, ale po asfaltu s nerovnostmi je to úplná pohoda. Tohle se opravdu povedlo. Gromvel má velice blízko k cyklokrosovým speciálům, a to hned z několika důvodů. Prvním z nich je
citlivé zatáčení, protože stačí opravdu malý pohyb řídítky, a kolo se točí na danou stranu. Tahle vlastnost mě na začátku trošku trápila a měl jsem občas
pocit, že brzy spadnu, ale postupem času jsem si na to zvykl a musím říct, že to hodnotím kladně (hlavně v nerovném terénu, kde potřebujete hodně zatáčet).
Pohodové zrychlení
Další vlastností je
rychlá akcelerace a v neposlední řadě jsou to pláště se šířkou 33 milimetrů. Zmíněné pláště mě opravdu bavily. Proč? Protože nejsou tak tlusté jako u klasických gravelů, a i po asfaltu jedou opravdu svižně. Při výjezdu z terénu na rovný asfalt se tak
na pořádné zrychlení tolik nenadřete. Navíc mají vzorek, který mi dodával takovou jistotu (i psychickou), že i na mokru budou dobře držet. To, jak dobře drží, jsem si několikrát vyzkoušel při jízdě v deštivém počasí, kde mě
vždy na mokré podložce podržely.
Geometrie kola je také hodně zajímavá. Při prvním pohledu mě kolo vzhledově moc nenadchlo - černý lak doplněný o jednoduchý zelený nápis Gromvel se dvěma zelenými proužky na zadní části rámu.
Dost obyčejné že? Ale to je jen první pohled. Když si rám lépe prozkoumáte, tak objevíte
spoustu zajímavých detailů, se kterými si konstruktéři pohráli.
Na asfaltu i na nerovném terénu
Například proměnný průřez spodní trubky rámu ukazuje, že
tuhost a ideální přenos energie staví výrobci na první místo. Když se přesuneme do zadní části, tak ta nám nabízí dosti naddimenzovanou řetězovou část, která v kombinaci s minimalistickými sedlovými vzpěrami slibují
dobré pohlcování rázů přicházejících z nerovného terénu. Tohle je ale pravda pouze z části. Při jízdě po nerovném terénu jsem dost
často musel přecházet do stoje, protože mi přišlo, že rázy nejsou tlumeny tak, jak slibuje tvar geometrie, a nechal jsem je více tlumit karbonovou vidlicí. Je to však můj subjektivní pohled a každý tohle může cítit jinak. Možná
jde jen o zvyk, ale to budete muset vyzkoušet sami. Jezdil jsem po asfaltových cestách s nerovnostmi, po polních cestách s kameny a výmoly. Nechyběl ani lesní sjezd. Když shrnu celkový vzhled spolu s geometrií, tak bych změnil zelené doplňky o trošku nápadnější prvky, protože možná právě
první dojem může zájemce odradit. Avšak pokud dáte kolu šanci a pozorněji jej prozkoumáte,
určitě budete nadšeni.
Perfektní výbava
Co bych na geometrii ještě změnil, je sloping rámu (tedy větší sklon horní rámové trubky směrem k sedlovce), abychom měli větší prostor pro kolena. Výrobce zvolil u tohoto kola pouze
tři velikosti, které tabulkově označuje 52/55/58. Já měl velikost L (55) a při mojí výšce 184 cm to bylo akorát. Na rámu najdete několik otvorů pro šroubky, kterými si můžete
připevnit brašničky nebo kapsičky k bikepackingu (cestování nalehko). U jiných kol už jsem jich ale viděl více. Záleží nejspíše na každém z nás, kolik jich kdo potřebuje. Koneckonců se dají brašničky přidělat klasicky poutky na suchý zip.
Dalším prvkem výbavy je Shimano 105. Vpředu najdeme dvoupřevodník 34/50z. Za ten jsem byl opravdu rád. Dával mi
široké rozpětí v nerovném terénu a
volnost ve výjezdu kopců. Ten výrobci chválím. Navíc v kombinaci s jedenáctipastorkovou zadní kazetou 11-34z z kola dělá
rychlý stroj, který se nezalekne ani prudkého kopce.Vyjížděl jsem hodně prudký kopec s naloženým batohem a nebyl to problém. Prostě jsem jen
přehodil na lehčí převod. Přehazování zde šlo opravdu lehce a téměř jsem
necítil přeskakování jednotlivých rychlostí. Jediné, co mě občas překvapilo, byl jakýsi „průšlap“ při přehazování z těžšího na lehčí převod, ale to je možná jen ve stylu jízdy. Dále na kole najdeme dualy z řady 600 a brzdy R7070, kde vzadu je brzdový kotouč s průměrem 140 mm a vepředu 160 mm. Když se ještě vrátím ke kolům, tak zde 4EVER využil zapletení kol na nábojích HB RS 470 a Mach1 820 diskových ráfků. Jak jsem již výše zmínil, jsou zde využity užší pláště 33 mm Schwalbe X-ON Allround. Ale nemusíte se bát, protože pokud budete chtít,
můžete ráfky obout do širších plášťů. Sedlovka je zde od značky FSA, tedy značky dodávající Race hliníkové komponenty s vysokou kvalitou. Mě osobně sedlo Selle Italia X1 strašně nadchlo svojí
pohodlností, i když na první pohled vypadá tvrdě. Je pohodlné,
příjemně tvarované a ani po 100 km mě zadek nebolel (samozřejmě je nutné i dobré
cyklistické oblečení). Upevněné je pomocí odlehčených magnesiových ližin.
Kolo je osazeno řídítky Vero Compact s matnou úpravou. Nejsou ani moc tlusté ani moc úzké. Řekl bych, že
takový zlatý střed (ale nemám zkušenost s jinými silničními nebo gravelovými koly). V pohodě na ně připevníte rychloupínací
světla na kolo, takže budete večer nebo brzy ráno dobře vidět (jezdím brzy ráno do práce). Co bych více uvítal, jsou širší řídítka. A proč? Na testování jsem měl řídítka s rozměrem 440 mm, což jsou klasická silniční řídítka, a při jízdě po nerovných cestách nebo v terénu mi připadalo, že
nemám takovou stabilitu a různé prudší terénní sjezdy by byly o dost snazší s řídítky širšího rozpětí.
Slovo závěrem
Na závěr bych chtěl říct, že tohle pro mě byla
skvělá zkušenost a zážitek, na který budu ještě dlouho myslet. Přeci jen celý život jezdím na horském kole a moc jsem si ze začátku nedokázal představit, jaká bude jízda na něčem takovém. Ale
od prvních kilometrů mě to chytlo. Vlastnosti kola jsem si po pár kilometrech osvojil a těšil se, až znovu obuju tretry a pojedu se projet. Překvapilo mě, jak
lehce si člověk zvykne na řazení umístěné v brzdách a také na celkově jiný posed. Bavila mě
rychlost v kombinaci s tím,
jak kolo zvládá terén. Řekl bych ale, že tohle kolo bude vhodné spíše na upravenější lesní cesty, polňačky a nebo hrbolaté silnice. Do
náročnějšího terénu by potřebovalo širší pláště a asi i karbonový rám, protože výše zmíněné tlumení otřesů hliník prostě tak dobře nedává. Ale na to, že je to
první gravelový kousek ze stáje 4EVER, tak se velice povedl a výrobce se za něj nemusí vůbec stydět. A pokud přemýšlíte o novém kole, určitě vám ho mohu za tuhle cenu doporučit. Co bych ještě rád vyzdvihl, je
tříletá záruka na celé kolo, čímž výrobce ukazuje, jak svému kolu věří.
A abych vám nekecal, že jsem se na něm pořádně projel a otestoval ho, tak tady je
fotka z rakouského Laa an der Thaya. Je vidět, že váha kola 9,8 kg není vůbec špatná ve srovnání s mým 13,5kg horským kolem. Kolo mi bude chybět, protože jsme spolu ujeli
více jak 2 000 km bez jediného pádu.
Chci gravel 4EVER Gromvel 2 » Vyšlápněte si pro další čtení...