Kickbike slaví 25 let


5 minut čtení

První koloběžka s velkým předním a malým zadním kolem slaví čtvrtstoletí existence.
Letos je to 25 let od okamžiku, kdy Fin Hannu Vierikko přivedl na svět koloběžkovou značku Kickbike, nejstarší existující značku koloběžek pro dospělé. A je to téměř třicet let od okamžiku, kdy Hannu poprvé dvakrát esovitě zahnul trubku s kruhovým profilem a vyrobil první Kickbike. Ta trubka byla nadimenzovaná pro použití velkého předního a malého zadního kola, čímž Hannu tehdy stanovil trend, podle kterého se koloběžky staví dodnes. Velké přední a malé zadní kolo… Chci mrknout na kolobky Kickbike »

Inspirace v ledoběžkách i u piva

Málo kdo však ví, že koloběžka nebyla pro tehdy ani ne pětadvacetiletého Fina tím hlavním. „Mám doma přes 60 titulů ledoběžkového mistra světa v distancích 50 m–100 km. Prostě všechny tratě. Pořád jen první. Asi patnáct let v kuse,“ říká Hannu, když vzpomíná na období přelomu osmdesátých a devadesátých let v zimním Finsku. „Vlastně to bylo docela šílené. V té době jsem trénoval někdy i třikrát denně. Jen proto, abych byl nejlepší. A protože jsem byl v tomto směru úplný blázen, logicky jsem začal shánět něco, co by simulovalo ledoběžku v létě. Ledoběžku na kolech.“ [caption id='attachment_14846' align='aligncenter' width='633']Ledoběžky Takhle vypadají ledoběžky, inspirace pro koloběžku[/caption] V roce 1991 tak Hannu první ledoběžku na kolech opravdu postavil. Měla čtyři kola a dvě stupátka, logicky byla dost těžká a neobratná. Další verze přišla o měsíc později. Se dvěma koly, předním velkým a zadním malým. „Já jsem pořád spekuloval a vymýšlel, co a jak na té koloběžce vylepšit. Jestli ji vyrábět z oceli nebo hliníku. No a jednou jsem takhle seděl na terase jedné hospody, jak jinak než s pivkem v ruce, a na zdi tam visela krásná ohlá trubka. Byla v ní lehkost a kus designu. Jemný oválný tvar. A to mě inspirovalo. Postavil jsem tedy první hliníkovou koloběžku tak nějak podobnou současnému Kickbiku. Vážila 5 kg a šířka jejího stupátka byla 5 cm.“ Právě tato koloběžka je vyfocena na známé fotografii z deníku Helsingin Sanomat, taktéž z roku 1991. [caption id='attachment_14847' align='aligncenter' width='552']První koloběžka Kickbike z roku 1994 a Hannu Vierikko První koloběžka Kickbike z roku 1994 a Hannu Vierikko[/caption]

Ketkulauta, Ketkupolkka, Potkis....Kickbike!

Když se na ni pozorně podíváte, zjistíte, že ta původní idea u Kickbiku stále přetrvává. Dvojitě esovitě zahnutá trubka, na níž je teprve za stupátkem navařena zadní vidlice. Elegantní řešení a nekompromisní tuhost rámu z důvodu absentujícího sváru v nejnamáhanější části koloběžky před stupátkem. Geniální řešení, které ovšem není úplně jednoduché vyrobit. „Chtěl jsem stavět koloběžky z hliníku, ale rám se mi všelijak bortil a lámal, takže jsem se nakonec musel spokojit s ocelí,“ říká Hannu. První komerční produkce Kickbiku, asi 120 kusů koloběžek, spatřila světlo světa v roce 1994 a ruku v ruce s ní byla založena firma Kickbike Worldwide, která tedy letos slaví 25 let existence. „Pořád jsme přemýšleli, jak ty koloběžky pojmenovat,“ říká Hannu o tom, že se Kickbike mohl jmenovat také úplně jinak. Napadala nás různá finská slova jako Ketkulauta, Ketkupolkka, Potkis a další. Ale nakonec jsme vymysleli tenhle mezinárodní název. A hned v roce 1994 jsme zaregistrovali značku Kickbike a společnost Kickbike Potkukelka International.“

První vítězná koloběžka koloběžkového mistrovství světa

„Brzy jsem samozřejmě zjistil, že výroba ve Finsku je opravdu drahá. Někdy v roce 1997 jsem začal spolupracovat s výrobcem cyklistických komponentů Nishiki Bikes. A výrobu jsem postupně přesunul do Asie,“ říká Hannu, který se v roce 2001 finálně rozloučil se svojí doktorskou praxí a začal se koloběžkami živit na sto procent. „Prostě jsem se začal živit tím, co mám nejraději, dávalo to a dává logiku.“ Kickbike se nakonec k vysněnému hliníku vrátil. Dvouletý vývoj vyústil v roce 2007 v první sérii koloběžek stavěných na hliníkových rámech MAX, která nejprve doplnila ocelovou sérii G4, aby postupem času převzala v oblibě a číslech u Kickbiku vedoucí úlohu. A design? Ten zůstává stále stejný – jedna trubka od hlavy až po zadní část stupátka. [caption id='attachment_14849' align='aligncenter' width='633']Koloběžky Kickbike se účastnily i cyklistického závodu Giro d Koloběžky Kickbike se účastnily i cyklistického závodu Giro d'Italia[/caption] Kickbike ušel za pětadvacet let existence skutečnou obrovskou část cesty. Od prvních ocelových rámů a koloběžek, přes legendární závoďák Millenium Racer, který opanoval první koloběžkové mistrovství světa v roce 2004, jeho nástupce Race MAX 20, kterého proslavily závodní úspěchy a především expedice jako Tour de France a Giro d´Italia na koloběžce, až po první koloběžku s koly 28x28“, Race MAX 28. Poslední novinkou je letošní cestovní speciál Kickbike SAFARI, který se vrací k legendárním finským putováním na koloběžkách, přejezdům Evropy, USA a dalším. Ale o tom zase příště… Chci mrknout na kolobky Kickbike »

Starší články